Lumea muzicală a fost zdruncinată de un eveniment neobișnuit: un producător de muzică anonim a lansat o melodie, “Heart on My Sleeve“, cu vocile care par a fi ale artiștilor muzicali Drake și The Weeknd, dar care, de fapt, au fost generate cu ajutorul inteligenței artificiale (IA).
Piesa a devenit un hit viral, în parte datorită numelor asociate cu proiectul, dar și datorită factorului de curiozitate. În contextul în care panica generată de ChatGPT în jurul IA este tot mai mare, am putea fi tentați să considerăm acest eveniment drept unul seismic. Însă, susținem că nu s-a depășit niciun Rubicon muzical. IA încă nu a invadat industria muzicală.
Este adevărat că niciun artist de top nu a fost implicat în crearea acestei melodii de succes. Este la fel de adevărat că atât fanii muzicii, cât și criticii au apreciat piesa. Unii spun chiar că falsul întrece originalul. Esența este că versurile, ritmul, bătaia și vocile par autentice. Produsul final este captivant și trece o formă de test Turing muzical: provoacă o reacție emoțională la ascultător.
Ce s-a întâmplat apoi nu a surprins pe nimeni. Iadul nu are furie la fel cum are o casă de discuri frustrata.
În acest caz, casa de discuri, Universal Music Group (UMG), susține că piesa muzicală încalcă drepturile de autor pe care le deține. Până la urmă, IA a fost antrenată pe datele sale – muzica protejată prin copyright a UMG. Nu este de mirare că piesa ofensatoare a fost prompt ștearsă de pe platformele de streaming și de pe site-urile de social media. Casele de discuri folosesc armate de avocați care elaborează noi formule de împărțire a veniturilor cu platformele de streaming și vor incerca sa elimine orice furnizor de conținut sau instrumente de muzică IA recalcitrante.
Care sunt zonele legale gri pentru viitoarea muzică generată de IA? Dacă imitarea vocilor nu este interzisă, s-a nascut intrebarea ce este atât de greșit în a folosi IA pentru a genera vocile? Încalcă dreptul de publicitate al artistului? Încalcă drepturile exclusive ale caselor de discuri de a folosi numele și imaginea artistului? În cadrul actual juridic, vocile umane și cele sintetice nu pot fi protejate prin drepturi de autor; trebuie stabilite noi reguli referitoare la asemănarea cu brandul și utilizarea uneltelor emergente de IA.
Deci, IA are talent? Nu așa de repede. Nu este ca uneltele de generare de imagini ale IA, cum ar fi Dall-E 2 sau Midjourney, pentru care furnizezi un prompt și apoi primești imaginea dorită. În acest caz, a fost necesar un om pentru a aduce împreună producția piesei, versurile și structurile de acorduri. Clar, rezultatul este un hibrid de creativitate umană organică și inteligență de mașină sintetică. Deși există generatoare de muzică IA complet integrate, acestea încă nu au reușit să satisfacă vreun test Turing muzical.
Suntem OK cu autotune pentru a corecta incoerențele vocale și pentru a face vocea unui cântăreț să sune mai bine. Suntem OK cu sincronizarea buzelor în concerte. Suntem OK cu un oarecare sampling și cu muzicieni anonimi care cântă la instrumente. Suntem OK cu ghostwriters și producători de hituri. Deci de ce ne opunem vocilor create de IA?
Acum douăzeci de ani, Napster a provocat furia stabilimentului industriei muzicale atunci când veniturile sale au fost amenințate. Ce ne rezervă viitorul în trei ani sau în cinci ani când uneltele de IA vor deveni mult mai bune? Vor mașinile să se infiltreze tot mai mult în una dintre cele mai mari încercări creative ale umanității? Pundits au prezis că IA va automatiza contabilitatea, finanțele, medicina și dreptul, dar nu ne-am așteptat ca încercările creative precum scrisul, pictura și muzica să urmeze atât de repede.
Adevărata întrebare va fi dacă muzica generată de IA poate provoca o reacție emoțională. Pentru ca muzica să rezoneze, va trebui să existe o formă mai profundă de conexiune și sens. Sentimentul, mișcarea, experiența – un proces automatizat le lipsește. Dar, ca în cazul falsurilor în modă, va exista o piață pentru auto-cântece de mijloc și o piață pentru muzică haute couture făcută manual.
Cu ajutorul IA, putem folosi mai bine arta reală, organică, făcută de oameni ca o cale de a accesa părțile noastre limbice și subconștiente.