În sprijinul îmbunătățirii serviciilor publice, a dezvoltării sociale și economice din statul român, digitalizarea administrației publice reprezintă un pas major în alinierea la standardele europene. În spațiul economic al țării, a cărui bază o constituie mediul afacerilor private și investitorii străini, este primordială o asociere a celor două motoare economice: public-privat.
Importanța eficientizării administrației publice este atât în atenția cetățenilor de rând – persoane fizice, cât mai ales în atenția persoanelor juridice. Fiecare dintre părți conștientizează drepturile de care poate beneficia. Persoana fizică – vrea să minimizeze timpul petrecut la coadă la ghișee, să fie redus timpul de rezolvare fără a mai fi obligat să petreacă timp în trafic fiind limitat de programul de lucru al funcționarilor. S-ar exclude astfel interacțiunea cetățenilor cu funcționarii publici. Din punctul de vedere al persoanelor juridice, digitalizarea serviciilor publice are o importanță deosebită întrucât au de a face periodic cu acestea – întreținerea documentațiilor necesare unei societăți. Dar, mai ales pentru investitorii străini care venind din spațiul european și nu numai nu sunt obișnuiți cu o birocrație de amploare.
Utilizarea tehnologiilor în spațiul public s-a dovedit a fi în mare parte un eșec. Până în prezent încercările de digitalizare a statului nu au atins performanța pe care cei din privat au creat-o. Aceasta poate fi din cauza faptului că România nu este dezvoltată și nu beneficiază de resurse financiare pentru a dezvolta domeniul IT așa cum ar fi necesar.
În cadrul evenimentului organizat de CursDeGuvernare.ro, miercuri, 27 noiembrie 2019, premierul Ludovic Orban a precizat că „digitalizarea este obiectiv pentru introducerea în administrație”. Noul guvern consideră că trebuie regândită diplomația între stat și spațiul privat, să se găsească parteneri tocmai pentru a atrage investițiile străine. Atât timp cât birocrația împiedică buna funcționare a unei companii, va avea de suferit mai ales economia țării. Alex Milcev, Directorul departamentului de Asistență Fiscală al EY România și Moldova, a susținut în cadrul aceluiași eveniment susținut de CursDeGuvernare.ro, că „digitalizarea administraţiei fiscale este o urgenţă pentru o administrare eficientă a activitităţilor economice şi pentru creşterea calităţii veniturilor la buget, şi mai ales pentru asigurarea relevanţei României pentru noile modele de afaceri”.
Conform financialintelligence.ro , și Mihai Faur, membru al UiPath, parte a companiei AmCham România, este de părere că „Dacă România nu va lua urgent măsuri pentru a atrage funcţiile importante ale modelelor de afaceri contemporane – adică să se îndrepte către tehnologie şi activităţi de cercetare-dezvoltare, veniturile fiscale alocate vor fi drastic reduse în comparaţie cu statele ce oferă un cadru naţional complex favorabil investiţiilor”.
Vedem așadar că problema digitalizării administrației publice este reală și de actualitate, că influențează în mod direct economia statului dar și statutul acestuia printre țările membre UE și din afara UE. Dar, prin respectarea unor pași concreți către dezvoltarea tehnologiei, cum ar fi îmbunătățirea dialogului public-privat, oameni politici cu viziune dar și respectarea legislației în vigoare, motorul modernizării statului se va pune în mișcare necontenit.