De mâine recomandările devin obligații

Vă aducem la cunoștință informațiile transmise prin intermediul declarației de presă susținută astăzi, în urmă cu doar câteva ore, de către Președintele Klaus Iohannis.

Trebuie să înțelegem cu toții că ceea ce a fost până acum o recomandare devine o obligație!

Tocmai ieșit dintr-o ședință pe care a convocat-o, Președintele a afirmat, că în urma evaluărilor făcute, împreună cu prim-ministrul țării, ministrul de interne și ministrul apărării au discutat măsurile care se cer a fi luate în perioada următoare.

Concluzia a fost aceea că este nevoie de măsuri suplimentare pentru a încetini răspândirea cu COVID-19, astfel încât se vor introduce noi restricții de îngrădire a circulației.

Președintele a menționat câteva dintre măsurile ce urmeză să fie implementate. Printre acestea s-a convenit:

  • adoptarea unor măsuri de supraveghere electronică pentru persoanele aflate în carantină sau izolare, deoarece este nevoie de o respectare integrală și în mod corect a măsurii de carantină/izolare
  • folosirea personalului din armată pentru a se suplimenta forțele de ordine publică, respectiv jandarmeria și poliția
  • “un punct foarte special”, așa cum a fost menționat și în declarația de presă a președintelui, este instituirea de măsuri și restricții speciale pentru persoanele cele mai vulnerabile ale acestui virus. Astfel, persoanele de peste 65 de ani, în interesul lor propriu, vor urma să stea tot timpul acasă, fără alte excepții.

De asemenea, vă informăm că Președintele a anunțat că s-au cerut și alte măsuri, ce urmează a fi adopate, însă cert este faptul că ceea ce a declarat va fi prelucrat în decursul zilei de astăzi, urmând ca măsurile, restricțiile, obligațiile să se regăsească într-o nouă Ordonanță Militară și să intre în vigoare începând de mâine, 25 martie 2020.

Pe de altă parte este important de menționat faptul că în continuare persoanele care nu au posibilitatea de a lucra de acasă sau specificul activității le obligă să părăsească casa, vor putea să se deplaseze la locul de muncă. Evident că și în ceea ce privește cumpăraturile absolut necesare, acestea vor putea constitui motiv de a ieși din casă.

În acest context, am luat legătura cu specialiștii de la Gherghina Law Firm, care ne vor clarifica ce reprezintă o Ordonanță Militară, deoarece pentru mulți dintre români este o noțiune nouă, fără a-i fi cunoscute implicațiile, creând astfel diferite confuzii și incertitudini,

ORDONANŢA MILITARĂ este o specie de act normativ, ce poate avea caracter administrativ sau militar, specifică stării de urgenţă sau de asediu, reglementată prin Ordonanţa de urgenţă nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu şi regimul stării de urgenţă.

Vă semnalăm faptul că Ordonanţa militară nu trebuie confundată cu ordonanţele Guvernului, care se emit de către o altă autoritate și sunt prevăzute de Constituția României.

În conformitate cu art.23 din OUG 1/1999, ordonanța militară POATE FI EMISĂ, în limitele stabilite prin decretul de instituire a măsurii excepţionale :

  1. pe durata stării de asediu:
  2. a) de ministrul apărării naţionale sau de şeful Statului Major General, când starea de asediu a fost instituită pe întregul teritoriu al ţării;
  3. b) de comandanţii de mari unităţi în raza teritorială pentru care au fost împuterniciţi de şeful Statului Major General, când starea de asediu a fost instituită în anumite unităţi administrativ-teritoriale;
  4. pe durata stării de urgenţă:
  5. a) de ministrul administraţiei şi internelor sau de înlocuitorul de drept al acestuia, când starea de urgenţă a fost instituită pe întregul teritoriu al ţării;
  6. b) de ofiţerii împuterniciţi de ministrul administraţiei şi internelor sau de înlocuitorii legali ai acestora, când starea de urgenţă a fost instituită în anumite unităţi administrativ-teritoriale;

În ceea ce privește DENUMIREA de ‘ordonanţă militară’, trebuie să observăm că aceasta s-a instituit în anul 1999 și că, în același timp, competenţele de emitere sunt date unor organe din MAI şi MAN iar la vremea respectivă, Politia, structură a MAI, era o instituţie militarizată.

Dorim să subliniem FORȚA JURIDICĂ a Ordonanței Militare, care este un act administrativ normativ, obligatoriu “erga omnes”, dar care nu poate deroga de la norme juridice de rang superior, legi, ordonanţe de urgenţă şi hotărâri de Guvern, deoarece altfel s-ar încălca art. 53 din Constituţia României.

Pe de altă parte, trebuie să fim conștienți că prin Decretul 195/2020 privind instituirea stării de urgenţă pe teritoriul României s-a stipulat expres la art. 2 faptul că  “Pentru prevenirea răspândirii COVID-19 şi realizarea managementului consecinţelor, raportat la evoluţia situaţiei epidemiologice, pe durata stării de urgenţă este restrâns exerciţiul următoarelor drepturi, proporţional cu gradul de realizare al criteriilor prevăzute de art. 4 alin. (4):

a) libera circulaţie;

b) dreptul la viaţă intimă, familială şi privată;

c) inviolabilitatea domiciliului;

d) dreptul la învăţătură;

e) libertatea întrunirilor;

f) dreptul de proprietate privată;

g) dreptul la grevă;

h) libertatea economică.”

Ceea ce ne propunem prin menționarea acestui articol din Decretul Președintelui, este faptul că dorim să se înțeleagă că măsurile adopate și cele care urmează a fi adoptate, deși prezintă un grad ridicat de severitate, sunt perfect constituționale, având la bază doar motive de interes public, adoptate în situație de criză, având în vedere că nu trebuie să uităm că s-a declarat pandemie, și situația actuală ne face să conștientizăm că mâine poate fi mai rău dacă nu respectăm tot ceea ce se reglementează.

 

Please follow and like us:
Facebook

Enjoy this articles? Please spread the word :)